Oltcit / Citroën Axel

uvodni

V roce 1976 uzavřela rumunská vláda dohodu se skupinou Peugeot – Citroen o kooperaci při výrobě nového, jinde nevyráběného malolitrážního vozu. V smíšené akciové společnosti Oltcit S.A. převzala rumunská vláda 64% akcií a Citroen zbývajících 36%.

Název Oltcit byl odvozen od spojení počátečních písmen slov Oltenia (jméno kraje, kde se měly vozy vyrábět) a Citroën. Obdobným způsobem vznikl i nový znak automobilky: stylizované O protínal svisle orientovaný šíp, polovina dvojitého šípu značky Citroen. V roce 1977 byl položen základní kámen k vybudování nové automobilky u jihorumunského města 16626_cl_81_054_011Craiova

s  plánovanou kapacitou 130 tisíc vozů ročně. Světovou výstavní premiéru měl Oltcit v říjnu 1981 na mezinárodním veletrhu v Bukurešti. Jeho sériová výroba se však začala rozbíhat až o rok později, na podzim 1982.

Nový automobil s třídveřovou dvouprostorovou karosérií tvarově připomínající Citroen Visa byl k dostání ve dvou modelových řadách. Oltcit Special měl vzduchem chlazený plochý dvouválec OHV s protilehlými válci, který z objemu 652 cm3 dával výkon 25 kW. Dvouválec,

16645_cl_81_054_023

který Citroen montoval do modelů Visa a LNA, byl spojen se čtyřstupňovou převodovkou. Oltcit Club poháněl vzduchem chlazený plochý čtyřválec OHC o objemu 1129 cm3 a výkonu 41,5 kW. Motor odvozený z motoru Citroenu GSA byl rovněž spojen s  čtyřstupňovou převodovkou. Club byl k dostání v základní výbavě 11 R a v luxusnější 11 RL, která se na první pohled odlišovala velkoplošnými plastovými nárazníky a plastovými pásy chránící spodní část boků karosérie. Později přibyl Club 12 TRS s čtyřválcem převrtaným na objem 1299 cm3 o výkonu 45 kW. Převodovka byla u tohoto motoru pětistupňová. Interiér s jednoramenným volantem a otočnými ovladači příslušenství (tzv.satelity) se nesl v typickém duchu značky Citroen.

Vozy Oltcit se od roku 1984 začaly prodávat v západoevropské prodejní síti Citroenu pod názvem Citroen Axel. Tím byla hrazena cena dovážených dílů z Francie, které v roce 1987 tvořily asi polovinu z celkového počtu. Lépe vybavené vozy se nabízely ve třech provedeních s označením Axel, Axel 11 R a Axel 12 TRS. První dvě poháněl čtyřválec 1129 cm3

16646_cl_81_054_024

spojený se čtyřstupňovou převodovkou, dražší Axel 12 TRS měl  motor o objemu 1299 cm3 a převodovku pětistupňovou. V prodeji byl i Axel Entreprise, což  byla dvoumístná užitková

 verze pro podnikatele s plošinou na přepravu nákladu místo zadního sedadla. I přes nízkou cenu nebyl o vozy Axel v západních zemích předpokládaný zájem a tak byl na konci roku 1988 jejich prodej ukončen.

V roce 1984 se v Ústavu silniční a městské dopravy v Praze zkoušely první vzorky Oltcitů, k dovozu však tehdy z obchodních důvodů nedošlo. První Oltcity se tak objevily v nabídce Mototechny až během roku 1987. K dostání byl Club 11 R a 11 RL. Základní verze se v roce 1988 prodávala za cenu 69.000 Kčs, zatímco např. Škoda 120L stála 65.630 Kčs a Škoda Favorit 136L 84.600 Kčs. Mezi léty 1987-1990 na československé silnice vyjelo přes 39 tisíc Oltcitů.

Axel_12TRS_motor_citroenPo pádu komunistického režimu odstoupil roku 1991 Citroen od smlouvy. S tím souviselo i zastavení dodávek dvouválcových motorů, které přicházely z Francie. Nová, státem vlastněná společnost Automobile Craiova pokračovala ve výrobě původních vozů pod novým jménem Oltena. Na trh byl uveden i malý pick-up s dvoumístnou kabinou. V roce 1994 získal většinový podíl v automobilce korejský koncern Daewoo a byla založena nová společnost Rodae (Romania Daewo). Automobil obdržel mírný facelift a byl prodáván do začátku roku 1996, kdy bylo axel_motorpřijato rozhodnutí  o ukončení jeho prodeje. Původní ambiciózní plány se nikdy nepodařilo uskutečnit. Celkem bylo vyrobenou pouze okolo 157.000 vozů Oltcit/Oltena a 60.000 Citroenů Axel. Na svou dobu moderně řešené automobily trpěly nízkou kvalitou zpracovaní. A tak zatímco část majitelů je proklínalo, jiní na ně nedali dopustit.

Autor textu: F.T.
http://citroengs.netstranky.cz/

[nggallery id=30]