Nové C4 Picasso – 2.díl, Platforma EMP2

P13004003

Nová platforma PSA Peugeot Citroën nese označení EMP 2 a má svou světovou premiéru právě na novém Citroënu C4 Picasso. Vedení koncernu PSA se shlédlo v jiném velkém německém koncernu, který díky platformám a modularitě dokáže vyrábět auta více jak čtyř různých značek i různých tříd, a s rozdílem maximálně do 30% povrchových dílů, které jsou viditelné pro zákazníka.  Touto metodou dosáhl tento koncern sice výborných ekonomických výsledků, ale za cenu, která je noční můrou každého znalce a milovníka automobilů. Na druhou stranu je to radost pro každého mechanika, protože mu stačí, když zvládne opravit danou věc na jednom autě a rázem ví, jak na to u dalších zhruba 28 modelů.

Nicméně právě touto cestou se rozhodlo vydat i vedení koncernu PSA a zvýšit tak šanci na zisk i v době velké hospodářské recese. Věřme, že to nedopadne stejně tak katastrofálně, a že následující modely nebudou u
P13004013

automobilových nadšenců vzbuzovat asi tolik vášně, jako nový model pračky nebo mrazáku. Člověk by pořád hrozně rád věřil, že právě na tom jeho autě pracovaly týmy inženýrů od začátku do konce a každý díl i šroubek promýšleli právě pro jeho vůz, tak jako to bylo dříve u Citroënu DS, CX nebo XM a mnoha dalších slavných modelů.

Tak konec patosu a vzhůru k popisu toho zázraku na prosperitu a zisk:

Platforma představuje zhruba 60% z pořizovací ceny vozidla a zahrnuje:
· Pomocné rámy náprav, zavěšení kol
· Podvozek s brzdovým systémem a systémem řízení, posilovač
· Motor, převodovku a pohon kol
· Elektrické a elektronické sítě

Platforma může být použita  jako základ pro mnoho karosářských verzí. Na jejím základě může vznikat mnoho podob automobilů, díky promyšlené variabilitě platformy. Vozidla mohou mít různý rozchod, rozvor, délku karoserie, počet míst i architekturu zadní nápravy. Mohou nést několik generací pohonných jednotek, včetně hybridní. Pro snížení hmotnosti, zvýšení odolnosti a pevnosti bylo použito několik klíčových prvků:
· Rozšířené využívání inovativních lehkých materiálů jako, kompozity, hliník a vysokopevnostní ocele.
· Moderní spojování a tvářecí procesy
· Adaptabilní, proměnné moduly.

V porovnání s předchozí generací platformy, je celková hmotnost snížena o 70 kg. Kromě toho, je každý modul optimalizován pro snížení spotřeby paliva a jízdních odporů. Nejvýznamnější z použitých prvků pro snížení spotřeby a emisí  jsou:
· Systém Stop & Start
· Systém SCR
· Elektrický posilovač řízení
· Pneumatiky s nízkým valivým odporem
· Aerodynamické a odolné  krytování spodku vozu
· Elektronicky řízený přívod vzduchu – žaluzie v masce

Během vývoje EMP2 bylo podáno a zaregistrováno automobilkou 116 patentů.

P13004014

Nový podvozek pro C4 Picasso
Vpředu zavěšení MacPherson a vzadu vlečnou nápravu s torzně poddajnou příčkou známe už z minulé generace C4 Picasso, ale nyní na nové platformě EMP2 by mělo být vše ještě lépe dotaženo a vyladěno. Díky tomu má mít novinka lepší cestovní komfort, jízdní vlastnosti a bezpečnost. Velkou předností nové koncepce je snížení těžiště. Také podvozek má o 4cm menší světlou výšku než předchozí generace. To vše by mělo přispět ke skvělým jízdním vlastnostem.
C4 Picasso bude k dostání ve třech nastaveních podvozku:
–          Standardní pro většinu motorů a převodovek.
–          Specifický pro motor VTi 120 s upravenou hlavně zadní nápravou.
–          Specifický pro motor e-HDi 90 s převodovkou ETG6, snížený  o 10 mm.

Na vozy budou montovány ve výrobě tři druhy a čtyři rozměry pneumatik, všechny samozřejmě Michelin ®.
· 205/60 R16 s velmi nízkým valivým odporem.
· 205/55 R 17, Primacy HP jako výborný kompromis mezi ekonomikou a výkonem.  Pro motor  HDi 150 Euro 6 v rozměru 215/50 R 17
· 225/45 R 18, Pilot Sport, budou vyhrazeny pro pro nejvýkonnější motoryzace.

Elektrický posilovač řízení
Nový plně elektrický posilovač přináší řidičům silný pocit bezpečí i pohodlí a zároveň poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu.  Posilovač má variabilní účinek a poloměr otáčení celého vozu je vynikajících 10,8 m. Elektrický posilovač řízení je také kompatibilní s funkcí Park City, která automaticky otáčí volantem při parkování.

[nggallery id=18]