Citroën GS – Auto roku 1971

V roce 1965 Citroen zabíral 30,5% francouzského automobilového trhu. Toho bylo dosaženo pozoruhodným úspěchem dvou automobilových koncepcí na opačných koncích výrobního spektra: malého a levného 2CV a jeho sestry Ami 6 a futuristického a technologiemi nabitého Citroenu DS a ID. Vzhledem k sílící konkurenci ze strany Peugeotu a Renaultu (R 16 představený téhož roku) Citroen musel vyplnit mezeru mezi výše uvedenými vozy. To se podařilo v říjnu 1970, kdy byl na Pařížském autosalónu představen nový vůz střední třídy Citroen GS.
Písmena v názvu značí Grand Série, přičemž automobil tomuto označení dostál. Navzdory krátké doby vývoje se během následujících šestnácti let vyrobilo téměř 2,5 milionů exemplářů a to byl velký úspěch. Odborní motorističtí novináři zvolili jednoznačně Citroen GS evropským vozem roku 1971, před Volkswagenem K 70 a Citroenem SM.
Jak se dalo od Citroenu čekat GS se nepodobal ničemu jinému, leda snad zase Citroenu. Hladký, aerodynamický styl, který nesl vzdálené rysy modelů DS a SM v miniatuře byl dílem šéfdesignéra Roberta Oprona. Vůz měl přitom vlastní výrazný futuristický charakter. Čelní odpor vzduchu o hodnotě 0,36 patřil k nejlepším mezi sériovými automobily.
Vnitřek vozu vynikal futuristickou palubní deskou. Tachometrem s barevným ukazatelem doporučeného rychlostního stupně byl otočný válec viděný přes zvětšovací sklo. Ruční brzda působící na přední kola měla rukojeť umístěnou uprostřed palubní desky, místo pro autorádio bylo mezi předními sedadly. Volant byl jednoramenný-typický pro Citroen.
Pokrokový podvozek s nezávislým zavěšením všech kol byl zárukou vynikajících jízdních vlastností, na nichž se podílelo v této třídě vozů poprvé použité hydropneumatické odpružení převzaté z Citroenu ID. K snadnému ovládání dále přispívalo nízko položené těžiště
a znamenité vyvážení vozu. Stejný hydraulický systém ovládal čtveřici kotoučových brzd, přední umístěné kvůli snížení neodpružené hmotnosti po stranách rozvodovky.
Přední kola byla poháněna plochým, vzduchem chlazeným čtyřválcem o obsahu 1015cm3 a výkonu 41 kw při 6500 ot/min., spojeným s čtyřstupňovou převodovkou. Motor sdílel hodně společných konstrukčních prvků s dvouválcem v Citroenu 2CV. Postupně přibyla pětistupňová převodovka a další kubatury 1129, 1222 a 1299 cm3 s mírně zvýšeným výkonem, ale citelným vylepšením průběhu točivého momentu v nejvíc využívané oblasti provozních otáček.
Díky těmto pokrokovým rysům nabízel nový Citroen úroveň komfortu obvyklého u dvakrát větších a dražších vozů.
Zpočátku se GS nabízel ve dvou verzích: základní Confort a lépe vybavené Club nabízející luxusnější interiér. Kombi GS Break a od ní odvozený van GS Service bylo představeno v roce 1971. Téhož roku byla představena i verze Convertisseur s třístupňovou polosamočinnou převodovkou. V roce 1974 přibyla nejluxusnější verze Pallas a sportovní verze označovaná písmenem X. Později bylo k dostání i několik limitovaných sérií s odlišným vzhledem a vybavením.
Nejpozoruhodnějším modelem byl GS Birotor vyráběný v letech 1973 až 1975. Poháněl jej Wankelův rotační motor, ale stejně jako ostatní výrobci i Citroen nedokázal přimět tuto technologii aby efektivně pracovala. To se spolu s vysokou cenou a spotřebou podepsalo na předčasném ukončení výroby. Většina z 847 vyrobených Birotorů byla nakonec Citroenem odkoupena zpět a zničena.
V roce 1976 obdržel GS facelift s novou přední maskou, pozměněnými zadními světlomety a přístrojovou deskou s tradičními kruhovými ukazateli. V této podobě se vyráběl až do roku 1979, kdy byl nahrazen svou druhou generací nazvanou GSA. Lesklá okrasa z ušlechtilé oceli musela ustoupit nepříliš vzhledným plastům, víko zavazadlového prostoru nahradila výklopná záď a vůz dostal zcela novou přístrojovou desku
s bubnovým tachometrem, otáčkoměrem a satelitními ovladači. V roce 1982 byl představen model BX jako nástupce GSA, nicméně oba modely se vyráběly společně, až do roku 1986, kdy byla výroba GSA ukončena.
Citroen GS/GSA dokázal, že auto vysokých technických kvalit může být vyráběno a prodáváno výdělečně ve velkých sériích a pro Citroen se stal na dlouhá léta nejlépe prodávaným modelem. Zařadil se tak právem po bok svých známějších sourozenců 2CV, DS, nebo SM.
Autor textu: F.T.
http://citroengs.netstranky.cz/
Galerie snímků Citroënu GS
[nggallery id=23]
Galerie snímků Citroënu GSA
[nggallery id=24]