ČLÁNKY

Chladící kapaliny pro vozy Citroën a Peugeot.

Nová auta se z výroby plní bezbarvou chladící kapalinou,

která by se měla dolévat, případně měnit za nemrznoucí kapalinou Glysantin G33 modrozelené barvy.

Toto je originální chladící kapalina, která odpovídá vysokým nárokům na chlazení a ochranu moderních motorů.
Je výrobkem chemičky BASF a nemá prakticky jiného výrobce.
Koncentrát G33 - 1l Směs  G33 - 2l na -35°C Směs  G33 - 5l na -35°C

originalni-nemrznouci-smes-citroen-peugeot-g33-5l-na-35-c-chladici-kapalina-psa-modrozelena-9735k0-glysantin-g33_01

originalni-nemrznouci-smes-citroen-peugeot-g33-5l-na-35-c-chladici-kapalina-psa-modrozelena-9735k0-glysantin-g33_02

originalni-nemrznouci-smes-citroen-peugeot-g33-5l-na-35-c-chladici-kapalina-psa-modrozelena-9735k0-glysantin-g33_03


Glysantin G70

Najdou se výjimky, to jsou modely, které mají motor od jiného výrobce, to platí pro modely Citroën C1 a Peugeot 107 s benzínovým motorem a dále pro Citroën Jumper a Peugeot Boxer s motory Puma a Iveco, zde se používá originál červená Glysantin G70 od firmy BASF, případně lze použít chladící kapaliny normy VW G12, červené barvy.

 

originalni-nemrznouci-kapalina-citroen-g70-1l-chladici-kapalina-psa-cervena-1637854880

 

Glacelf Auto Supra 1l

Samozřejmě pokud začne někdo dolévat původní bezbarvou chladící směs kapalinou jiného výrobce, měl by použít moderní červenou chladící kapalinu G12 dle normy VW . Například od fy. Total je to Glacelf Auto Supra, ale pravděpodobně ani kapalinou od jiného výrobce motoru neublížíte, ale měla by to být vždy nejméně norma G12.

  total-glacelf-auto-supra-1litr-chladici-kapalina-cervena-172765  

Chladící kapalina by se měla měnit každých pět let nebo 120 000km, ale to samozřejmě řada majitelů nedělá. Pokud tedy koupíte starší vůz šesti let, rozhodně doporučujeme chladící kapalinu vyměnit a nejenom to, je dobré chladící systém dobře propláchnout s použitím čističe, který odstraní vodní a kotelní kámen, nejčastější příčinu snížení účinnost chlazení motoru a vytápění interiéru.
 
Původní kapalina z výroby může po letech trochu zežloutnout, ale pokud je už výrazně barevná, dodržujte pro dolévání stejnou barvu, barvy nemíchejte.
 
Koncentrovanou chladící kapalinu Glysantin řeďte demineralizovanou nebo destilovanou vodou, koncentrát v balení 1l, je vždy nutné naředit vodou.
 
Už hotovou směs na -35°C v balení 2l nebo balení 5l, ředit nemusíte.
 
Intervaly výměn a údržby pro vozy Citroen.

Tento článek je určen pro majitele vozů Citroen, jako jednoduchý přehled a návod na pravidelnou údržbu. Jedná se o upravená doporučení na základě dlouholetých zkušeností a doporučení automobilky Citroen. Hodně majitelů vozidel, hlavně z druhé ruky, už nemá k autu servisní knížku a tak nemá přesný návod, kdy co měnit a kontrolovat. Pokud se naše doporučení rozchází s doporučením automobilky, je to hlavně proto, že ze zkušenosti víme, že některé intervaly a termíny jsou přehnaně dlouhé a jsou dobře známy následky, které to způsobuje. I Citroen rozděluje údržbu na normální a zvýšené zatížení, ale je dost nejasné, jak tento termín přesně definovat, přitom některé intervaly se tím zkracují až na polovinu. Zde je tedy naše doporučení, které ale není vedeno touhou prodat, ale hlavně dobře poradit.

Výměna oleje a olejového filtru
Zážehové motory, každých 15 000 km/nebo 1 rok
Vznětové motory s nepřímým vstřikováním, každých 10 000 km/ nebo 1 rok
Vznětové motory HDi , každých 15 000 km/nebo 1 rok

U motorů 1.4HDi a 1.6HDi 16V rozhodně nedoporučuji hranici 15 000 km moc překračovat, tyto motory mají malou olejovou náplň, a právě jejich mazání je největším zdrojem všech jejich problémů. Pokud mají kvalitní a pravidelně měněný olej, jsou téměř bezproblémové. Podobné varování platí pro motory THP, zde se jedná o podobný problém.

Palivový filtr
Zážehové motory, každých 45 000 km – ovšem u moderních motorů už zcela chybí, je nahrazen oplachovaným sítkem v nádrži.
Vznětové motory - každých 45 000 km, ale když to bude každou druhou výměnu oleje, tedy po 30 000 Km, nic nezkazíte a při velkých mrazech máte větší šanci spolehlivě nastartovat. Zvláště s ohledem na naftu u některých našich čerpacích stanic.

Vzduchový filtr
Zážehové i vznětové motory, každých 45 000 km

Kabinový filtr
Každých 15 000km, nebo jeden rok.
Nejedná se jen o komfortní pohodu v kabině, jeho zanesení způsobuje větší mlžení oken v zimním období, přetěžování ventilátoru a tak zpravidla i rychlé spálení jeho regulátoru otáček.

Zapalovací svíčky
U starších motorů před rokem 2000, se doporučovala výměna každých 15 000 – 20 000 km. U modernějších motorů se doporučený interval protáhl až na neuvěřitelné nájezdy přes 100 000 km, ale myslím, že každý mechanik Vám doporučí spíše následující:
Zážehové motory po roce 2000 – 45 000 km (podle automobilky 60 000 km a až 100 000 km u V6).
Zážehové motory 1.6 THP 200 – 30 000 km.
Stav zapalovací svíčky se stále pomalu zhoršuje, a i když na jízdě to poznat nemusíte, na spotřebě se může projevit výrazněji.

Chladící kapalina
Každých 120 000 km nebo každých pět roků.  Chladící kapaliny


Brzdová kapalina (nikoliv LHM)
Každé dva roky, dle předpisu výrobce.  Brzdové kapaliny

Olej v manuální nebo robotické převodovce
Při běžném namáhání 160 000 km. Kontrolujte hladinu po 80 000 km.

Olej v automatických převodovkách
Citroen tvrdí, že je náplň celoživotní, ale odborníci radí tyto termíny:
4HP20 – každých 40 000 km příp. 60 000 km bez velkého zatěžování např. přívěsem.
AM6 – každých 60 000 km.
AL4 – vozidlo samo kontroluje stav oleje a informuje o nutnosti výměny.

Olej v posilovači řízení
Při běžném používání a bezvadné funkci posilovače, každých 160 000 km/nebo 5 roků. Výrobce Total, ale doporučuje každé dva roky, ovšem pokud není kapalina kalná, nahnědlá, nebo nezapáchá spáleninou, není výměna dle zkušeností nezbytná. Většina vozidel tuto kapalinu nemá měněnou po celou dobu životnosti.

Řemen rozvodu motoru
Zážehové motory, do roku výroby 2013 při běžném zatížení 120 000 km/nebo 10 roků.
Zážehové motory od roku 2014 při běžném zatížení 150 000 km/nebo 10 roků.
Zážehový motor Xsara VTS 2.0 16V 167HP každých 80 000 km/nebo 5 roků.

U starších modelů bývalo ještě omezení životnosti na 5 roků a i u moderních aut, pokud jsou provozovány ve větším zatížení, například taxislužba nebo městský rozvoz zboží, zkracuje se interval na 90 000 km.

Vznětové motory s nepřímým vstřikováním – 120 000 km/nebo 10 roků.
Vznětové motory HDi - 160 000 km/nebo 10 roků (mimo Jumper HDi – 120 000 km/nebo 5 roků).
Vznětové motory 1.4HDi a 1.6HDi – 180 000 km/nebo 10 roků (dříve doporučovala automobilka 240 000 km, ale nyní už v servisních knížkách uvádí tuto hodnotu).

Rozvodový řemen se mění vždy s kladkami i vodním čerpadlem, pokud je řemenem poháněno!
Dobrý mechanik při tom vymění i drážkový řemen, jeho kladky a gufera pod vačkou a klikou.

Řetězové rozvody nemají oficiálně předepsaný interval, ale zpravidla se mění až při zvýšené hlučnosti, nebo když rozdíl v časování rozvodu pozná diagnostika (VTi, THP). Zpravidla při nájezdech nad 250 000 km.

Hydraulická kapalina LHM.
Doporučuje se po prvních 120 000 km, potom každých 60 000 km.   Kapalina LHM

Hydraulická kapalina LDS
Každých 200 000 km/nebo 5 roků.   Kapalina LDS

Aditivum pro filtr FAP Nedostatek aditiva Eolys pro filtr FAP je indikován vozidlem, stejně jako močovina AdBlue u vozidel od roku výroby 2012. Při nedostatku Eolys vozidlo může dál jezdit, ovšem při dojití AdBlue už vozidlo nelze nastartovat. Ignorovat tedy tuto hlášku se nevyplácí.

Kapalinu do ostřikovače
Používejte vždy kvalitní, která vám nezničí lak, plasty ani překryty refrektorů, pokud máte jejich ostřikovače.Když skončí mrazy, snažte se dolévat vodou, aby se koncentrace lihu v kapalině co nejrychleji snížila. V létě používejte raději vodu, než abyste se snažili využít ještě zbytky ze zimy. Prodloužíte nejen životnost čerpadla a jeho pryžového těsnění v nádržce.  Kapaliny do ostřikovačů

Co znamená ORGA/DAM číslo u vozů Citroën a Peugeot?

Co znamená ORGA/DAM číslo?

  • Automobilka Citroen používá tzv. organizační číslo tzv. DAM (také zkráceně ORGA číslo), které odkazuje přesně na den, kdy bylo vozidlo vyrobeno.
  • Toto číslo se navyšuje o 1 za každý den.
  • Po sloučení automobilky Citroën se značkou Peugeot se začalo i zde toto číslo používat.
  • Bohužel neexistují jasná pravidla o tom, kde na vozidle může být toto DAM číslo nalezeno. 
Na mnoha současných modelech může být toto číslo uvedeno ve štítku na A sloupku dveří u řidiče.
Zde můžete také často najít informace o kódu barvy a předepsaném tlaku pneumatik.
Ve spodní části štítku je většinou šesti nebo sedmi místný kód.
V tomto kódu představují první čtyři nebo pět číslic kód DAM. Poslední dva znaky označují kód výrobního závodu.
Někdy může být štítek umístěn také na B sloupku. U starších modelů může být toto DAM číslo také uvedeno
v motorovém prostoru pouze barvou na plechu, zde byl kód ještě pouze čtyřmístný.
dam_cislo_clanek
   

Toto číslo je často potřeba znát, pro objednání správných náhradních dílů nebo určení aditiva aditiva Eolys pro FAP filtr.

Číslo DAM lze také zjistit z kódu VIN na webových stránkách on-line katalogu náhradních dílů Service Boxu automobilky PSA Peugeot-Citoën.
Když k Vaší objednávce připíšete VIN auta, dokážeme přesně určit DAM číslo a tedy zvolit vhodný náhradní díl, nebo aditivum.
 
Kalkulátor data výroby, dostupný zdarma na internetu:
http://didih.fr/ORGA.htm

 

Jak určit správné pouzdro ovladače pro Citroën a Peugeot.

Pouzdro ovladače s vystřelovací planžetou.

V eshopu nabízíme pouze plastové pouzdro s planžetou, do kterého přendáte elektroniku původního ovladače.

Protože automobilka v průběhu výroby měnila vnitřní konstrukci ovladačů, je vždy nutné přesně podle fotografie zkontrolovat, že Váš původní ovladač vypadá vnitřně podobně.

Nelze kombinovat původní a toto nové pouzdro, jedná se o odlišné výlisky a vzájemně do sebe nepasují.

Je to jedno z mála zboží, kde nám nepomůže pro identifikaci ani VIN Vašeho vozu.

 

1. Počet tlačítek a symbol.

 

pouzdro_ovladace_citroen_peugeot_06

 

2. Důležité je i jak je instalovaná baterie, zda má držák na pouzdře nebo je přímo na tištěném spoji ovladače.

 

pouzdro_ovladace_citroen_peugeot_01

 

 

3. Typ planžety klíče.

 

pouzdro_ovladace_citroen_peugeot_07

4. Pokud Vaše původní kovová planžeta klíče je v pořádku, stačí ji pouze přendat a instalovat na nové pouzdro

 

pouzdro_ovladace_citroen_peugeot_02

 

Pokud chcete pomoci s výběrem, nafoťte kvalitně z několika pohledů Váš rozebraný původní ovladač a pošlete nám snímky poptávkovým formulářem nebo na info@citroeny.cz
pokusíme se najít ten správný pro Vás.


Výjimkou je vystřelovací klíček pro Citroën C4-Aircross, C-Crosser a také pro Peugeot 4007 a 4008 první generace, zde je použité jiné pouzdro, které najdete zde.

 

Postup spárování:

Pokud pří výměně baterie, nebo při předělání pouzdra přestane ovladač dálkově zamykat
a odemykat auto, potom zkuste tento postup spárování.

  • Zastrčte klíč k zapalování do zapalovacího zámku.
  • Otočit klíček do polohy II.
  • Otočit klíček do polohy 0.
  • Otočit klíček do polohy II.
  • Držte po dobu několika sekund stisknuté tlačítko zamykání.
  • Otočit klíček zapalování do polohy 0 a vytáhnout.
    Postup spárování je ukončený.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pouzdro ovladače s pevnou planžetou.

U dvoutlačítkových klíčků, je pro výběr rozhodující tvar planžety klíče a její způsob uchycení do pouzdra.

 

pouzdro-ovladace-klice-planzeta

Důležité!
V pozdře těchto ovladačů je krom tištěného spoje také cívečka imobilizéru, jedná se o černý kvádřík, zasunutý v pouzdře vedle planžety. Ten je nutné přendat do nového pouzdra, bez něj vůz nenastartujete. Pozor, tělísko imobilizéru je křehké, proto postupujte velice opatrně při vyndávání ze starého pouzdra.

 

Postup spárování:

Pokud pří výměně baterie, nebo při předělání pouzdra přestane ovladač dálkově zamykat a odemykat auto, potom zkuste tento postup spárování.
  • Zavřete všechny dveře
  • Uzavřete kufr/zadní výklopné dveře
  • Vložte klíč do spínače zapalování
  • Zapněte zapalování
  • Stiskněte a přidržte zamykací tlačítko na dálkovém ovládání
  • Čekejte 10 sekund
  • Povolte zamykací tlačítko
  • Vypněte zapalování
  • Čekejte 3 sekund
  • Dálková ovládání jsou synchronizována
  • Zkontrolujte z hlediska správné funkce