Oprava posilovače – Citroen Xantia – stejné jako BX,XM,ZX.

posilovac

Je to jen pár fotek, ale možná někomu pomůžou než se do toho někdo pustí. Je to velice jednoduché a asi by člověk musel být hodně nešikovnej aby to kvůli takové ptákovině dával do servisu a riskoval nekvalitní opravu. Vlastní oprava je vcelku jednoduchá a až na povolení dvou trubek, které vedou na válec řízení(jsou těsněné kuželem, ne tedy systémem Citroen, takže to chce sílu a štěstí). Sada stojí cca. 650Kč a musí se objednat jako na BX, protože třeba na Xantii Vám jsou někteří neschopní prodejci schopni říci že se to nedodává. (přitom ta sada je univ. na všechny modely, proto těch šest  různých krytů v sadě).

    

Nejprve povolte volantovou hřídel pod palubní deskou (stačí sundat jen text. část), aby se spodní díl hřídele volně pohyboval, potom povolte šroub na hřídeli mezi křížkem a posilovačem(šroub se musí vždy zcela vyndat) a pokuste se tahem nahoru hřídel z posilovače sundat. Potom oddělejte všechny trubky co vedou do posilovače (taky se mě jedna nepodařila, ale ta zase šla povolit u válce).

segrovka  demontaz_vnitrek  koroze_pod_hornim_guferem

Potom se hodí dole na řízení si povolit dva šrouby co zakrývají dotlačovací pružinu, která tlačí hřeben proti pastorku, buď to můžete povolit až na konec závitů, nebo úplně vyndat , ale pozor vypadnou vám tři podložky, těsnění a další , tak ať to tam zase dáte ve správném pořadí!  Následuje povolení dvou šroubů co drží posilovač na řízení a opatrně ho tahem nahoru vyndat.

hridel_sp_segrovka_lozisko  detail_vnitrku_zespodu  hridel_nove_krouzky

Zespodu se sundá segrovka a jemným poklepem na hřídel (např. přes dřevo)se odrazí ložisko a celá hřídel jde spodem opatrně vyndat, potom se sundá horní prachovka gumová(s tím krycím plastem) a plechová krytka, pod kterou je segrovka, která zajišťuje horní gufero. Potom vytáhněte obě gufera.

vycistene_a_namazane_lozisko  hridel_nove_krouzky_hl_koroze_odstranena  po_oprave

V mém případě byla funkce posilovače bezchybná ale vrchem tekla LHM (stav tachometru 230 000km), na obrázku je patrná koroze pod horním guferem, která byla příčinou.Osu jsem musel potom pečlivě obrousit a vyleštit.Samozřejmě že jsem při demontáži vyměnil vše co bylo v sadě,těsnící kroužky, obě gufera a prachovky a ložisko jsem pečlivě vyčistil na znovu namazal.Před demontáží jsem promazal  pastorek a přidal i mazivo(EKOLUBE TEFLON) do řízení na hřeben. Těsnící kroužky nejsou gumové, ale ze zvláštního plastu, takže jsem je před montáží opatrně roztáhl točením na dvou prstech na větší průměr a potom jsem je navlékl. Aby jsem je navlékl tam kam patřily jsem omotal osu před každým kroužkem hladkou plastovou izolačkou a natlačil opatrně až na místo, protože byly roztažením trochu zvětšené, tak jsem  je pak na hřídeli omotal tak na dvě hodiny znovu opatrně izolačkou aby je tlak zase vrátil na původní průměr a montáž byla bez rizika. Montáž nazpět je v obráceném pořadí a nečinila žádný problém, vše fungovalo na první nahození, vše je suché a řízení jde jak víno. Pozor, jestli máte  airbag nebo ovládání rádia na volantu, tak si neotočte moc volantem, jinak jestli to napojíte o otočku jinak tak si to ovládání utrhnete!!!!. Jednou z příčin poruch posilovače bývá právě křížek na hřídeli volantu, který když se začne zadírat tak poškodí vychylováním osy do stran  posilovač, proto ho pravidelně kontrolujte a po umývání motoru se hodí ho preventivně namazat. Některé práce se lépe dělají zespodu, já používám nájezdy vysoké tak 25cm (podobné se dají koupit v Hornbachu) a je to v pohodě a bezpečné, když dám auto na max a najedu na ně tak se tam dá krásně dělat.Tak pozor na hever, protože při té síle kterou budete potřebovat na povolení trubek by na vás ten auťák určitě spadnul.

po_montazi  posilovac  rizeni