Nové C4 Picasso – 4.díl – Systémy a funkce

c4_picasso_systemy_77

Ve čtvrtém pokračování technického popisu novinky roku 2013, Citroënu C4 Picasso se seznámíme se systémy pro komfort a bezpečnost posádky. Koho nebaví číst, může se podívat na video, které většinu systémů ve zkratce předvede. I přes hodně zvláštní exteriér novinky, který ne každý asi ihned pochválí,  jsem přesvědčen, že povedený interiér a vybavení vozu vyvolává  nadšení a obdiv :-)

Funkce sledování bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla.
Systém využívá snímače v přední části vozidla, společné i pro aktivní tempomat a na 12“ displeji zobrazuje informace o bezpečné vzdálenosti. Systém je funkční v rozmezí rychlostí 70 až 150 km/h, ale zůstává aktivní až do 45 km/h při zpomalování.

Upozornění na nebezpečí kolize.
Tato funkce upozorní řidiče, pokud je jeho vůz příliš blízko k vozidlu vpředu. Je funkční od 30 km/hod. Varování má tři úrovně výstrahy v závislosti na riziku: vizuální na přístrojové desce, druhé vizuálně a zvukově a nakonec třetí úroveň, utažením bezpečnostního pásu. Menu se používá pro aktivaci této funkce a nastavení parametrů pro funkci upozornění.

Sledování slepého úhlu.
Pomocí senzorů umístěných na každém rohu vozu je možné detekovat auto, motorku, jízdní kolo nebo jiné vozidlo až do vzdálenosti 3,5m na obou stranách, a až pět metrů za zadním nárazníkem. Oranžová kontrolka ve vnějším zpětném zrcátku na dané straně poté varuje řidiče.

Systém varování o opuštění jízdního pruhu.
Nová generace funkce zabraňující nepozornosti nebo únavě za volantem nově používá digitální kameru v horní části čelního skla. Funkce je aktivní od 80 km/h ve dne i v noci.  Pokud vůz opustí svůj jízdní pruh, aniž by řidič blikal, bezpečnostní pás začne vibrovat jako varování.

Monitorování tlaku v pneumatikách
Vizuální i zvuková výstraha informuje řidiče o ztrátě tlaku 0,3 baru na jedné z pneumatik. Další výhodou tohoto systému je, že pomáhá hlídat doporučené hodnoty tlaku pneumatik, což má velký vliv na spotřebu i opotřebení.

Automatická dálková světla
Pro větší pohodlí a klid při jízdě v noci, lze aktivovat z tabletu funkci automatického přepínání dálkových světel. Pro tuto funkci se využívá opět digitální kamera, umístěná v horní části čelního skla.

Aktivní bezpečnostní pásy
Přední bezpečnostní pásy mají samozřejmě pyrotechnické předpínače a omezovače síly, ale navíc jsou vybaveny funkcí aktivního dopínání pásů. V momentě, kdy C4 Picasso překročí rychlost 10 km/h, pásy se jemně dopnou a jakmile systém předvídá kritickou situaci před nárazem, pásy pevně stáhnou cestující do opěradla, aby byla účinnost a ochrana bezpečnostních pásů optimální pro případ nehody. Jakmile se jízda vrátí do normálu, pásy se uvolní.

CITROËN eTouch
Systém Citroënu eTouch přináší řidičům nabídku čtyř služeb:
– Lokalizovatelné nouzové volání, to pro případ nehody nebo nouze, aby mohla být poskytnutá potřebná záchranná služba na přesné místo, které určí záchranářům systém vozidla. Tísňové volání může vyslat sám řidič stisknutím tlačítka SOS, nebo vozidlo samo při aktivaci airbagů.
– Lokalizované volání asistenční služby. V případě poruchy může řidič stisknout tlačítko s dvěma šípy a obrátit se tak na Citroën Assistance. Provozovatel může identifikovat nejen polohu, ale načte si i zprávu z počítačového systému vozu a může se tak připravit na konkrétní závadu, nebo poradit řidiči s odstraněním problému.
– Ekologická jízda. Tato nová služba posílá informace o spotřebě paliva přímo na řidičovu osobní  MyCITROËN stránku na internetu nebo na iPhone – s CITROËN eTouch aplikací.
– Virtuální manuál údržby, který pracuje ve spojení s řidičovou stránkou MyCITROËN na internetu nebo aplikací v jeho iPhonu.

Xenony s duální funkcí a světla do zatáčky.
Všechna vozidla jsou vybavena světlomety, které v kombinaci s mlhovými světlomety, dokážou osvětlit úhel až 75 ° od směru vozidla. C4 Picasso může být vybaven také xenonovými světlomety s duální funkcí směrových světlometů. Tato funkce natáčení je aktivní u potkávacích i dálkových světel.

 360 ° Vision
Jde o systém, který umožňuje řidiči vidět všechny objekty a překážky vyskytující se v okolí vozu z ptačí perspektivy. Řidič si může vybrat mezi třemi možnostmi zobrazení. Tato funkce se automaticky vypne, když vozidlo dosáhne rychlosti přes 30 km/h.

Aktivní tempomat
Přizpůsobuje rychlost a vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, jakmile je cesta volná, vozidlo udržuje nastavenou rychlost. Je-li zjištěno potenciální riziko, například nadměrné rozdíly v rychlostech mezi vozidly, tempomat se automaticky odpojí za vizuálního i zvukového upozornění řidiče.

Parkovací asistent
Park Assist poskytuje řidiči aktivní pomoc při parkování, a to buď v podélném, kolmém, ale i šikmém parkování.  Asistent točí volantem, zatímco řidič se stará o akceleraci, brzdění a řazení rychlostních stupňů.

 Asistent rozjezdů do kopce
Ve stoupáních větších než 3° dokáže Citroën C4 Picasso přidržet brzdu ještě 2sekundy, což dává řidiči čas na pohodlné přendání nohy na plynový pedál.

Indikátor řazení
Citroën C4 Picasso se dodává s funkcí, která ukazuje nejlepší čas přeřadit. Displej na přístrojové desce ukazuje vhodnou rychlost pro úspornější styl jízdy. Tato technologie je zvláště vhodná pro moderní motory, které mají vysoký točivý moment při nízkých otáčkách.

Elektricky ovládaná masážní sedadla
Přední sedadla mohou být vybaveny masážní funkcí zad, která ve spojení s velkým rozsahem nastavení pohodlných křesel umožňuje velice příjemné cestování s relaxačním nádechem.

 Sedadlo „Relax“  spolujezdce
Sedadlo poskytuje větší komfort, zejména při dlouhých cestách. Elektrické ovládací prvky umožňují cestujícímu vybrat nejpohodlnější pozici a rozšířit sedadlo o podložku pod nohy.

JBL ® hifi audio systém
V Citroënu C4 Picasso může být instalován i prémiový audio systémem JBL, který zahrnuje i speciálně pro toto vozidlo vyvinutý software pro lepší prostorový zvuk. Tento systém naplňuje kabinu dokonale probarveným, čistým a věrným zvukem, který nepostrádá ani extrémně nízké frekvence. Subwoofer systému je umístěn pod podlahou na pravé straně.

230V zásuvka
Vedle tradičních dvou USB konektorů a 12V zásuvky je C4 Picasso vybaveno i zásuvkou na 230 V. Zde může být připojen spotřebič až s příkonem 120W.

Dvanácti palcový panoramatický displej s vysokým rozlišením.
Uživatelem konfigurovatelný displej má několik možností využití a základní dva skiny vzhledu přístrojů. Řidič si může nastavit parametry a režimy zobrazení pomocí ovladačů na levé straně volantu:
· Číselníky: zobrazuje se palubní počítač, otáčkoměr a teploměr chladicí kapaliny.
· Média: Zobrazuje se informace o rádiu nebo médiích.
· Navigace: zobrazuje informace týkající se navigace.
· Foto: zobrazuje osobní fotografie vybrané z nabídky médií na dotykovém tabletu.
· Řízení: zobrazuje vzdálenosti mezi vozidly a informace aktivního tempomatu.

Elektrické dveře zavazadlového prostoru
Lze je otevřít podržením středového tlačítka na dálkovém ovladači nebo pomocí spínače nad zadní registrační značkou. K uzavření dojde stisknutím vyhrazeného tlačítka na levé straně pátých dveří. Páté dveře jsou vybaveny funkcí proti přiskřípnutí a možností omezení výšky otevření, například v nízké garáži.

 Bezklíčový  přístup a startování.
Jakmile antény ve dveřích detekují v okolí vozu přítomnost elektronického klíče,  aktivují systém odemčení. A jak senzory v klice detekují přítomnost ruky mezi madlem a karoserií dojde j odemčení dveří i víka kufru. Tlačítkem START STOP na palubní desce nastartujete motor  pouze jestliže systém detekoval přítomnost elektronického klíče ve vozidle.

Elektrická parkovací brzda
Citroën C4 Picasso je vybaven elektrickou parkovací brzdou, která se automaticky aktivuje při vypnutí motoru a vypíná se v momentě kdy se vozidlo uvádí do pohybu. Je vybavena i zvukovou signalizací pro případ, kdy by řidič opustil sedadlo, motor byl v chodu a brzda nebyla použita.

Zadní světla LED 3D
Zadní světla C4 Picasso jsou vybavena LED diodovým osvětlením s vytvářením prostorového efektu. Tato efektní světla se dříve objevila už u studií Citroënu jako byl Revolte, Survolt a Tubik.

Funkce Black panel
Tato funkce umožňuje řidič nechat při cestování v noci svítit prakticky jen údaj o rychlosti a všechny ostatní přístroje nechat zhasnout, včetně tabletu, ten se opět rožne až po dotyku obrazovky.

[nggallery id=20]